PRZYJACIELE ZIPPIEGO

1. KRÓTKO O PROGRAMIE
„Przyjaciele Zippiego”
Program promocji zdrowia psychicznego dla dzieci w wieku 5 – 7 lat. Jest to międzynarodowy program, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u małych dzieci. Uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi. Program był gruntownie badany i ewaluowany w Danii oraz na Litwie.
Program składa się z sześciu części:
1. Uczucia
Dzieci uczą się rozpoznawać i nazywać uczucia: smutku, szczęścia, złości, radości, zazdrości i zdenerwowania. Poznają sposoby poprawiania własnego samopoczucia.
2. Komunikacja
W ramach tej części programu dzieci uczą się skutecznej komunikacji: słuchania innych, proszenia o pomoc, mówienia tego, co chcą powiedzieć nawet w niesprzyjających okolicznościach.
3. Przyjaźń
Ta część poświęcona jest przyjaźni. Dzieci uczą się jak nawiązywać i zachowywać przyjaźnie, jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem. Ćwiczą jak mówić przepraszam i jak godzić się z przyjacielem po sprzeczce.
4. Rozwiązywanie konfliktów
Czwarta część dotyczy rozwiązywania konfliktów, w szczególności problemu prześladowania. Dzieci uczą się, co mogą zrobić w sytuacji, gdy ktoś je prześladuje lub prześladowane są inne dzieci.
5. Radzenie sobie ze zmianą i stratą
Ta część stanowi refleksję nad radzeniem sobie z utratą najbliższych oraz ze zmianami, zarówno wielkimi jak i małymi. W tej części rozmawiamy z dziećmi na temat radzenia sobie z najtrudniejszą zmianą – jaką jest śmierć kogoś bliskiego.
6. Dajemy sobie radę
Ostatnia część stanowi podsumowanie wszystkiego, czego dzieci nauczyły się w czasie programu, czyli znajdowania różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami, pomagania innym, oraz adaptowania się do nowych sytuacji. Końcowe spotkanie jest swego rodzaju świętowaniem, połączonym z wręczaniem pamiątek i dyplomów.
2. ZAŁOŻENIA I CELE PROGRAMU
Podstawowe założenie, jakie przyświeca programowi Przyjaciele Zippiego jest bardzo proste - jeśli nauczymy małe dzieci, jak radzić sobie z trudnościami, to w okresie dorastania i dorosłości, powinny lepiej radzić sobie z problemami i kryzysami.