KONTAKT: logopeda@pp2.blonie.pl
Profilaktyka logopedyczna trzylatków w przedszkolu
Wyniki przeprowadzanych cyklicznie przesiewowych badań logopedycznych oraz własne obserwacje zachowań komunikacyjnych wśród dzieci w wieku przedszkolnym pokazują, że coraz więcej dzieci ma nieprawidłowy rozwój mowy i komunikacji. Wśród przedszkolaków obserwuje się najczęściej opóźniony rozwój mowy, występowanie różnych wad wymowy, obniżony poziom słuchu fonematycznego, posługiwanie się błędnymi konstrukcjami gramatycznymi i stylistycznymi, brak umiejętności tworzenia dłuższych wypowiedzi oraz trudności w zrozumieniu przeczytanych lub usłyszanych tekstów. Przyrost dzieci potrzebujących pomocy w zakresie rozwoju mowy oraz świadomość, jak ważna jest stymulacja prawidłowego rozwoju mowy, zwłaszcza w grupach maluchów, kiedy neuroplastyczność mózgu dzieci jest największa, skłonił mnie do opracowania Programu "Profilaktyka logopedyczna trzylatków w Przedszkolu". Wprowadzenie dodatkowych ćwiczeń i zajęć poprzez zabawy rozbudzi aktywność słowną dzieci, pozytywnie wpływając na ich rozwój mowy. Różnorodne zabawy grupowe mające na celu doskonalenie umiejętności językowych dzieci z prawidłowym rozwojem mowy będą pełnić funkcję profilaktyczną, ale także pomogą dzieciom z trudnościami w wymowie. Program przeznaczony jest dla dzieci 3 – letnich. Realizowany będzie w formie grupowych 15 – 20 minutowych zajęć logopedycznych dwa razy w miesiącu prowadzonych przez logopedę oraz systematycznych 10 – 15 minutowych ćwiczeń logopedycznych prowadzonych przez nauczycieli – dwa razy w tygodniu.
INNOWACJA LOGOPEDYCZNA
„PORANKI W ŚWIECIE BAJKI”.
Stymulowanie rozwoju mowy i komunikacji dzieci w wieku przedszkolnym poprzez wykorzystanie zabaw i bajek logopedycznych.
Innowacja „Poranki w świecie bajki” obejmuje dzieci 4 – letnie uczęszczające do Przedszkola Publicznego nr 2 „Promyczek” w Błoniu. Jest realizowana jako część zajęć dydaktycznych w godzinach pracy przedszkola. Materiał jest realizowany przez autorkę - logopedę przedszkolnego, jako cykl 15 – 20 minutowych grupowych zajęć porannych prowadzonych systematycznie co 2 tygodnie. Utrwalany jest przez nauczycielki grup w formie 10 – 15 minutowych zabaw minimum 1 w tygodniu. Zajęcia są skorelowane
z treściami edukacyjnymi w ramach podstawy programowej, poszerzając je o treści zawarte w innowacji. Dodatkowo dzieci otrzymują różnorodne zadania do wykonania w domu wspólnie z rodzicami oraz rodzeństwem.
Kilka słów od przedszkolnego Logopedy… o logopedii, kształtowaniu mowy, zaburzeniach oraz profilaktyce logopedycznej.
Realizacja Projektu Edukacyjnego "Gramy Zmysłami"