Warsztaty Umiejętności Wychowawczych – Bądź Super Rodzicem!
Od stycznia do marca 2023 roku w Przedszkolu Publicznym Nr 2 „Promyczek” w Błoniu zostały przeprowadzone Warsztaty Umiejętności Wychowawczych dla Rodziców. Organizatorami warsztatów były: Przedszkole Publiczne Nr 2 „ Promyczek” oraz Przedszkole Publiczne Nr 3 „Jana Brzechwy”. Warsztaty były skierowane do rodziców dzieci przedszkolnych, którzy chcieli zwiększyć swoje kompetencje wychowawcze.
W zajęciach wzięło udział 14 rodziców, którzy przybywali regularnie na spotkania w poniedziałkowe popołudnia i aktywnie w nich uczestniczyli.
Spotkania prowadziły psycholożki: Dorota Słomka-Szałapska oraz Iwona Głowacka. Warsztaty opierały się na programie Szkoły dla Rodziców i Wychowawców autorstwa Joanny Sakowskiej. Program ten został opracowany w oparciu o koncepcję „Wychowania bez porażek” Thomasa Gordona i książkę Adele Faber, Elaine Mazlish „ Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały; Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”. Bardzo serdecznie polecamy wyżej wymienione lektury wszystkim rodzicom, którzy chcą dowiedzieć się jak rozmawiać ze swoimi dziećmi. Thomas Gordon rozpowszechnił ideę wychowania opartego na tworzeniu prawidłowych relacji rodziców z dziećmi, a narzędziem do ich budowania jest „sposób bycia w kontakcie z inną osobą”.
Celem naszych zajęć było podzielenie się z rodzicami wiedzą, tak aby mogli kształtować postawy rodzicielskie oparte na miłości, szacunku do siebie i innych, umiejętności komunikowania się oraz stawiania stanowczych granic. Warsztaty opierały się na teorii systemowego ujęcia rodziny i podstawach psychologii komunikacji interpersonalnej. Wyżej wspomniany program jest podstawą teorii pedagogicznej „wychowania bez porażek”
W trakcie spotkań rodzice mogli nabyć wiele cennych umiejętności, które przydadzą się w budowaniu relacji rodzinnych opartych na szacunku i współpracy. W ten sposób rozwiną swoje umiejętności wychowawcze. Podczas warsztatów poruszane były kluczowe dla wychowania tematy.
Pierwsze spotkanie miało charakter organizacyjno – zapoznawczy, służyło ustaleniu oczekiwań, jakie mają rodzice względem warsztatów. Tematem drugiego spotkania były granice i ich rola w wychowaniu, a także w życiu człowieka. Kolejne dwa spotkania poświęcone były znaczeniu uczuć i emocji w życiu każdego człowieka, także w procesie wychowawczym. Piąte spotkanie poświęcone było metodom zachęcania dziecka do współpracy. Na następnym warsztacie podjęto trudny temat ponoszenia konsekwencji za swoje zachowanie. Kolejne spotkanie poświęcone było zagadnieniu samodzielności dzieci oraz negatywnym skutkom ograniczania dziecięcej samodzielności. Na zajęciach ósmych omówiono znaczenie pochwały i określeniu, w jaki sposób chwalić dzieci, aby przyniosło to najlepsze rezultaty. Kolejny warsztat rozwijał zagadnienie wpisywania dzieci w role oraz refleksji jakie to niesie skutki w dalszym życiu. Na ostatnim warsztacie omówiono tematykę związaną z metodami rozwiązywania konfliktów w rodzinie. Podzieliłyśmy się również z rodzicami literaturą na tematy wychowawcze, literaturą dziecięcą oraz grami planszowymi związanymi z emocjami.
Dzięki spotkaniom rodzice otrzymali wiedzę teoretyczną o tym, jak rozmawiać ze swoimi dziećmi, jak je chwalić i doceniać, jak rozwiązywać konflikty – przed Nimi jeszcze praktyka! Trzymamy mocno kciuki i wierzymy, że się uda!
Analiza ankiety ewaluacyjnej uczestników oraz ich wypowiedzi na końcu cyklu zajęć wskazują, że zaproponowane warsztaty wpłynęły pozytywnie na ich kompetencje wychowawcze. Rodzice biorący udział w ostatnim warsztacie byli bardzo zadowoleni z przeprowadzonych zajęć. Uczestnicy w 100% odpowiedzieli twierdząco, że spotkania spełniły ich oczekiwania, prowadzące wykazały się wiedzą, a poruszane zagadnienia były pomocne w procesie wychowawczym. W warsztatach rodzicom brakowało jedynie tego, że zajęcia trwały „za krótko!”. Co ogromnie nas cieszy i motywuje do prowadzenia kolejnych spotkań wzmacniających kompetencje rodzicielskie.
Opinie uczestników po przebyciu Warsztatów Umiejętności Wychowawczych:
„Podobało mi się to, że uczestnicy dzielili się doświadczeniami. Dowiedziałam się dużo o emocjach dzieci, o granicach, o zaspokojeniu potrzeb, o tym, co można robić, aby być lepszym rodzicem. Dowiedziałam się jak zachęcać dzieci do współpracy, do samodzielności. Podobało mi się to, że jest wprost o tym, co rodzice powinni robić więcej tzn.: chwalić dzieci, jakich słów używać, a jakich nie, w komunikacji.”
„Warsztaty były bardzo ciekawe, poruszały wiele tematów bardzo interesujących dla mnie. Mogłam wiele wynieść, z każdej godziny warsztatów. Panie były bardzo pomocne, z dużą wiedzą i zaangażowaniem.”
„ Bardzo podobały mi się zajęcia z pochwał i nie tylko. Wszystkie tematy zostały rozszerzone do moich potrzeb. Nie podoba mi się tylko to, ze trwały tak krótko, będzie mi bardzo brakowało tych poniedziałków.”
„ Wiele najprostszych rzeczy zmieniło moje podejście. Prowadzące pokazały, że wiele słów można zmienić na lepsze zwroty, że dzieci rozumieją zupełnie inaczej niż my byśmy tego chcieli. Często stawiamy ich w roli starszych niż są.”
„ Ogólnie wszystko było trafione w punkt!”
„ Podobała mi się atmosfera panująca na spotkaniach oraz sposób i metoda przekazania wiedzy.”
„Jestem bardzo zadowolona z przeprowadzonych warsztatów, które w pełni uzupełniły moją wiedzę na przekazane tematy. Bardzo chętnie wezmę udział w następnych.”
„Dużo interesującej i pomocnej wiedzy. Dobra atmosfera, dużo pozytywnej energii i humoru. Bardzo wartościowe warsztaty.”
„Bardzo dziękuję Pani Dorocie i i Iwonie za prowadzenie warsztatów. Wspaniali nauczyciele! Bardzo spodobał mi się temat granic, uczuć, pochwał i zachęt. Była miła atmosfera i empatia.”
Serdecznie dziękujemy uczestnikom Warsztatów Umiejętności Wychowawczych za zaangażowanie i zaufanie. Jednocześnie zapraszamy pozostałych rodziców z Naszych przedszkoli na kolejne edycje!
Dorota Słomka-Szałapska - psycholog